»Zborovsko petje te nauči potrpežljivosti, poslušanja drugih in odgovornosti«
Celje je med 3. in 6. aprilom oživil že 35. Mladinski pevski festival, na katerem se je predstavilo več kot 1400 mladih zborovskih pevcev in njihovih zborovodij iz vseh koncev Slovenije. Festivalsko dogajanje se je sklenilo z bienalnim državnim tekmovanjem mladinskih pevskih zborov, ki je letos prvič potekalo pod okriljem MPF. O pomembnosti in pomenu otroškega zborovskega ustvarjanja ter o festivalu smo se pogovarjali s producentko za zborovsko glasbo Mihelo Jagodic.
Petje, predvsem petje z drugimi, dokazano zdravi in blagodejno vpliva na človeka ter pozitivno vpliva na razvoj otrok. Zakaj je pomembno, da se tisti, ki imajo veselje do tega umetniškega izraza, ljubiteljsko ukvarjajo z njim?
Projektov, s katerimi so raziskovali učinke umetnosti in skupinskega petja, je veliko, izhajajo pa iz medicine, sociologije, socialnega dela in terapije. Zanimiv mednarodni projekt terapevtskega pomena so na primer Pojoče bolnišnice, kjer skozi skupinsko petje zdravijo in blažijo simptome nekaterih bolezni in njihovih posledic, kot so na primer Alzheimerjeva in Parkinsonova bolezen, dihalne stiske, kap in travme. Skupinsko petje je zelo učinkovita metoda za socialno vključevanje otrok. Projekti skupnega petja v šolah otrokom, ki so na socialnem robu, pomagajo, da se lažje vključijo v družbo, podobni projekti za odrasle pa pomagajo pri vključevanju ljudi z različnimi družbenimi težavami.
Skupinske dejavnosti imajo poseben pomen za otroke. Svet, v katerem živimo, poudarja individualnost; tudi skozi različne televizijske oddaje, ki obljubljajo, da bodo otroci postali pevske zvezde, v katerih veliko staršev vidi priložnost za svojega otroka, izrinja pa se pomen skupine in skupinskega ustvarjanja. Delo v skupini in zborovsko petje te nauči potrpežljivosti, upoštevanja in poslušanja drugih ter odgovornosti do skupine. Kakovostna besedila pripomorejo k temu, da otrok razvija občutek za lep jezik, kakovostno izreko, razvija se tudi občutek za umetniško vrednost glasbe in poglobljeno doživljanje vsebin. Vse to znanje in vrline so zelo pomembne, ko odrastemo.
Pred kratkim se je končal celjski pevski mladinski festival, ki je knežje mesto za nekaj dni znova spremenil v malo prestolnico mladinskega petja. Letos je bilo v okviru festivala prvič tudi državno tekmovanje mladinskih zborov. Čemu ta odločitev, da se tekmovanje priključi festivalu?
Bienalno državno tekmovanje mladinskih zborov je do zdaj potekalo v Zagorju ob Savi, v minulih letih pa smo opazili, da se je število kakovostnih zborov tako povečalo, da je dogodek v Zagorju postal finančno in organizacijsko nevzdržen. Odločili smo se za reorganizacijo, nihče pa ni pomislil, da bomo na naslednje državno tekmovanje čakali kar 6 let – zadnje tekmovanje je bilo namreč leta 2018, leta 2020 je bilo odpovedano zaradi epidemije, leta 2022 pa zbori zaradi dolgotrajnih posledic omejitev vaj še vedno niso bili na stopnji, ki je nujna za državno tekmovanje.
To obdobje pa je prineslo čas za razmislek, kako naprej. Organizatorji nismo bili naklonjeni omejevanju števila sodelujočih, zato smo se odločili, da dogodek razdelimo na dva dela;
otroški zbori bodo tako še naprej tekmovali v Zagorju ob Savi, mladinski zbori pa bodo odslej nastopali v Celju pod okriljem Mladinskega pevskega festivala, ki je mednarodni festival z najdaljšo tradicijo v Sloveniji. S tamkajšnjimi organizatorji smo našli skupen interes, da po vzoru iz Maribora, kjer nastopajo odrasli zbori, enkrat letno združimo moči in pripravimo Mladinski festival Celje kot državno tekmovanje in revijo mladinskih zborov, ki se nato bienalno izmenjuje z mednarodno različico.
Kako je sicer s trendi zborovskega petja med otroki in mladimi? Zdi se, da je zborovsko petje sicer še vedno zelo popularno.
Da, res je še vedno zelo popularno, imamo pa veliko težav pri organizaciji vaj mladinskih zborov na šolah. Ogromno je namreč izbirnih predmetov, ki onemogočajo, da bi se cela skupina zbrala na vajah vsaj eno uro na teden. Zborovodje morajo biti neizmerno navdušujoči, iznajdljivi in vztrajni, da zbor deluje uspešno. Za ljubitelje statistike lahko povem nekaj lanskih številk: na območnih revijah zborov v letu 2023 je sodelovalo 780 otroških in mladinskih zborov, od tega 520 otroških, 244 mladinskih, 8 mešanih mladinskih, 7 dekliških in 1 fantovski, to je približno 20.000 pevcev.
Zakaj je pomembno, da se otroci in mladi udeležujejo tekmovanj? Kaj jim ta prinašajo?
Ljudje imamo o tekmovanjih na področju umetnosti različna mnenja. Nekateri jih popolnoma zavračajo, drugim pa se zdijo zelo pomembna. Resnica je verjetno nekje vmes. Veliko zborov jemlje tekmovanja kot motivacijo, da se lotijo zahtevnejših skladb, ki prinašajo več izzivov, in da do konca izpilijo izvedbe, tako tehnično kot muzikalno. Ko zbor dozori in se premakne stopničko višje, je njihovo petje še bolj izpolnjujoče, tako zanje kot za občinstvo.
Kaj je otrokom pri zborovskem petju najbolj privlačno? Kakšne skladbe najraje prepevajo in ob katerih najbolj uživajo?
Otroci v veliki večini radi pojejo, že kot malčki si izmišljujejo pesmice. V zborčku jih nato pritegnejo še prijatelji, simpatične pesmice, prepričljivi zborovodje in zborovodkinje ter nastopi, sploh če so zunaj šole. Privlačijo jih tudi pesmi z vsebino, ki jo lahko začutijo in jim tako prirastejo k srcu. Zanimivo pa je, da jim velikokrat postanejo »brezvezne« na prvo žogo všečne popularne skladbe, ljube pa postanejo tiste, s katerimi so se pošteno namučili, da so se jih naučili. Take pesmi so jim v ponos in si jih za dolgo zapomnijo.
Pripravila: Lara Gril
Foto: AndreJa Ravnak