Po dveh letih podeljeni Vizionarji za film in gledališko ter lutkovno področje
Po dveh letih podeljeni Vizionarji
za film in gledališko ter lutkovno področje
NOVA GORICA – Minuli petek, 20. maja, je v Novi Gorici potekala slavnostna otvoritev že devetega Tedna ljubiteljske kulture. Obiskovalce sta pozdravila Goriški pihalni orkester z dirigentom Sandijem Cejem in uvertura Orkestra Mandolina Ljubljana s prepoznavnimi uspešnicami filmske glasbe pod taktirko dirigenta Andreja Zupana, zaključil pa jo je slavnostni nagovor letošnjega ambasadorja TLK Gojmirja Lešnjaka – Gojca, prepoznavnega filmskega, gledališkega in televizijskega igralca ter režiserja. Umetnik je ob tej priložnosti povedal, da je vloge izjemno vesel in ob njej tudi počaščen.
Na dan otvoritve se je v Novi Gorici začel tudi festival Vizije, festival mladinske kulture, ki je potekal do 22. maja, in katerega namen je vsako leto tako prikazati kot nagraditi najbolj kakovostne mladinske gledališke in lutkovne predstave ter posameznike na likovnem ter – z letošnjim letom – tudi filmskem področju.
Svežina mladinskega filma FilmFreš
V okviru Vizij je letos po lanski »pilotni« izvedbi prvič polnokrvno zaživel festival mladinskega filma FilmFreš. Selektor Matjaž Jamnik je zanj izmed 80 raznolikih filmskih izdelkov avtorjev in avtoric, starih med 15 in 30 let, izbral 20 kratkih filmov in jih umestil v dva programska sklopa. Jamnik je o selekcijskem procesu povedal, da je po eni strani iskal »vsebinsko
ali stilistično enovitost, po drugi strani pa sem iskal tudi filme, ki so mi bili všeč, torej, ki so se mi zdeli dobri, ki se mi jih je zdelo vredno predstaviti. Iskali smo ravnovesje med obema ravnema, tako da so programski sklopi nekakšne pomenske enote in hkrati predstavljajo filme, ki si to zaslužijo.« Prvi programski sklop izbranih filmov FilmFreša so si obiskovalci lahko ogledali na otvoritvi Vizij 20. maja,
drugega pa dan pozneje, torej v soboto, 21. maja.
Nagrajence festivala Vizij, ki so prejeli t.i. Vizionarje, je tokrat izbrala razgibana komisija, ki so jo zasedali gledališka in filmska igralka Anuša Kodelja (predsednica komisije), Gojmir Lešnjak – Gojc in dramaturg Rok Andres. Po ogledu desetih petkovih filmov in treh predstav so povedali, da jih mladina fascinira. »Fascinirajo nas njihova duhovitost, takšna najvišjega
nivoja, raznolikost – videli smo lep nabor povsem različnih filmov in predstav – in družbena angažiranost, torej to, kako se odzivajo na svet in na dogajanje v njem.«
PREJEMNIKI VIZIONARJEV NA PODROČJU FILMA
FilmFreš vizionar za najboljši film
Labod
(Društvo zaveznikov mehkega pristanka, Luksuz produkcija)
Avtorski dokumentarec Labod odlikuje presenetljiv izbor obravanvane tematike, še posebej, ker gre za temo, ki je mlajši generaciji oddaljena ali celo nepoznana. Problematika je gledalcu približana na vizualno poetičen način, saj se s pomočjo odlične kamere prelitje prostorov propadle tovarne subtilno poveže s pričevanji nekadanjih zaposlenih in s tem naslika veličastno fresko nekoč pomembnega tovarniškega obrata. Forma je dokumentarna, celoto pa oplemeniti poetika igralskih miniatur in
pogumno izraženo stališče.
Vizionar za filmsko igro
Kristina Savić
za vlogo Ane v filmu Bar na poljanskem nasipu (KUD Pozitiv)
Kristina Savić v kratkem igranem filmu Bar na Poljanskem nasipu veristično oblikuje lik Ane, dekleta, ki se ne zmore vključiti v družbo sovrstnikov. V naboru tekmovalnega programa njen lik izstopa po subtilni naravnosti in intrigira s skrivnostnostjo ter v enigmatičnem razkrivanju gledalca do konca drži v napetosti.
Vizionar za scenarij
Maj Rebolj – za scenarij filma Ata in stol
Scenarij za kratki igrani film Ata in stol je Maj Rebolj spisal s spretnimi vsebinskimi obrati, ki presenečajo praktično z vsako sekvenco. V scenariju uspešno prepleta svetove mlajše in starejše generacije ter na indirekten način vpelje pomembne družbene teme kot so samomor, družabna omrežja, predsodki, nasilje in masovna nekritičnost.
Vizionar za kamero in režijo
Arta Kroni za kamero in režijo filma Odstiranje
(Akademija umetnosti UNG)
Arta Kroni z izbiro tematike prikaže izredno občutljivost za zgodbe neslišane, odmaknjene in marginalizirane družinske skupnosti. Svojo družino portretira prek zamolčanih osebnih zgodb, narativa pa se osredotoča na detajle in navidez nepomembne situacije, ki toliko bolj učinkovito predstavijo del družinske kronike. Kamera izrazito podpre emocijo in sporočilnost filma, kadri pa so poenoteni v estetiki.
Posebna omemba
Za dovršeno animacijo: Za zaprtimi roletami v avtorstvu Mihe Reja.
Posebna omemba
Za izjemen žanrski pristop: Mat v režiji Tima Luznarja (Studio Slog, Elitni Gorenjski Bebci).
Mladinsko klasično in lutkovno gledališče
Stalnico festivala Vizije predstavlja njegov gledališki in lutkovni del, na katerega se je letos uvrstilo 9 predstav. Selektorica Ana Ruter je spremljala gledališke predstave in izmed videnih izbrala 6 mladinskih del, selektorici Barbara Jamšek in Katja Povše pa sta v program posvetili 3 lutkovne predstave. Producent za gledališko dejavnost pri JSKD Jan
Pirnat je poudaril, da je med gledališkimi predstavami »izstopalo dejstvo, da je šlo po večini za avtorske predstave, kar potrjuje tezo, da je avtorsko gledališče pravi katalizator mladinske ustvarjalnosti«.
PREJEMNIKI VIZIONARJEV NA PODROČJU GLEDALIŠKEGA USTVARJANJA
Vizionar za najboljšo predstavo v celoti
Nasprotja!
(Teater Pozitiv, KUD Pozitiv in DIC Ljubljana)
Uprizoritev Nasprotja v produkciji Teater Pozitiv, KUD Pozitiv in DIC Ljubljana je celovit, kompleksen, dramaturško zaokrožen, gibalno ekpresiven, polnokrven plesno-gledališki dogodek. V njem spremljamo soočenje z odraščanjem, v katerem igralske miniature delujejo iskreno in prepričljivo. Celosten pristop rezultira v usklajenosti vseh elementov, ansambel pa prepriča s homogenostjo in simpatično igrivostjo.
Fotografije najdete TUKAJ
Vizionar za igro
Nina Slanič za vlogo v avtorskem projektu Potica brez rozin (Janežev upognjenec, Moment Maribor in KD Svoboda osvobaja Slovenske Konjice)
Nina Slanič v avtorskem projektu Potica brez rozin (Janežev upognjenec, Moment Maribor in KD Svoboda osvobaja Slovenske Konjice) lik oblikuje duhovito in izrazito niansirano. Spretno preskakuje v komunikaciji s publiko in soigralci. Predstavo ves čas podpira in ji daje tempo. Minimalizem v igralskem izrazu še posebej izstopa, ko ni v prvem fokusu, igralsko ne popušča in spretno gradi atmosfero uprizoritve.
Fotografije najdete TUKAJ
Vizionar za igro
Čarna Lampret za vlogo v uprizoritvi Imeli smo srečo (Gledališka šola Prve gimnazije Maribor, MKUD Prva gimnazija Maribor)
Čarna Lampret v uprizoritvi Imeli smo srečo (Gledališka šola Prve gimnazije Maribor, MKUD Prva gimnazija Maribor) je ustvarila gibalno in igralsko dovršen lik. Že na začetku vzpostavi gledališko osebnost z ekspresivnim gibom, oblikuje jo z minimalističnim pristopom, ki ga napolni z izjemno igralsko prezenco.
Fotografije najdete TUKAJ
Vizionar za igro
Lija V. Vremec za vlogo v uprizoritvi Čas besnenja (Mladi oder AMO, SNG Nova Gorica)
Lija V. Vremec se v uprizoritvi Čas besnenja (Mladi oder AMO, SNG Nova Gorica) sooči z zahtevno vlogo v kateri gledalca gane z eruptivnostjo. Natančno in z veliko obrati prikaže širok razpon emocij mladega dekleta. Njen lik gledalca pritegne in zato lahko uprizoritev spremlja skozi njen pogled.
Fotografije najdete TUKAJ
PREJEMNIKI VIZIONARJEV NA PODROČJU LUTKOVNEGA USTVARJANJA
Najboljša lutkovna predstava v celoti
Avtorski projekt: Naj bo lučka
Gledališka šola Prve gimnazije Maribor, MKUD Prva gimnazija Maribor
Ustvarjalke izhajajo iz preproste teme, ki jo tekom uprizoritve temeljito razplastijo. Predstava je zaključena celota, ki nas popelje v pravljični svet, a je hkrati tudi angažirana parabola o svetu, ki nas obdaja. Izstopajoča lastnost je kolektivna igra ansambla, ki prepriča z usklajenostjo in rabo celotnega igralskega aparata. Z glasom in telesom se učinkovito prepletajo različne uprizoritvene kategorije: glasovna, zvočna, koreografska, animacija predmetov, senčnih in nošenih lutk. V živo
izvajana glasba daje predstavi posebno izvirnost in komunikativnost.
Fotografije najdete TUKAJ
Vizionar za glasbo in igro
Petja Golec Horvat v predstavi Naj bo lučka, Gledališka šola Prve gimnazije Maribor, MKUD Prva gimnazija Maribor
Odrska prezenca Petje Golec Horvat spremlja gledalca že ob prihodu v dvorano in uprizoritev angažirano spremlja do konca. Tekoče prehaja od ustvarjanja atmosfere predstave do suverene glasovne interpretacije, glasbenega spremljanja in interakcije s soigralkami.Vizionarja prejme za igralsko, lutkovno, glasbeno ustvarjalnost ter za povezovalno vlogo, ki kolektiv uprizoritve združi v eno samo igralsko telo.
Fotografije najdete TUKAJ
Vizionar za celostno likovno podobo
Skupina predstave Ostaline (Hišina lutkovna akademija, Hiša otrok in umetnosti Ljubljana)
Likovna podoba uprizoritve temelji na enostavnih materialih, ki jih skupina domiselno oživi. V uprizoritvi so uporabljeni materiali, ki jih najdemo v vsakdanjem življenju, s tem pa kolektiv doseže tudi okoljsko ozaveščeno razsežnost. Uprizoritev (ponovno) dokaže, da lutka lahko postane karkoli, če jo oživlja usklajen in suveren kolektiv. Zasnovo lutk odlikujeta enoten kod in estetika ter usklajena animacija.
Fotografije najdete TUKAJ
Razburljivo nadaljevanje TLK
Kljub entuziastičnemu izteku gledališko-filmskega dela Vizij, festival še ni povsem zaključen. V Galeriji Tir v novogoriškem Kulturnem centru Mostovna namreč še poteka fotografska razstava Fotovizije: Utrip grajenega prostora. Zanjo sta selektorici Nataša Kovšca in Manca Juvan izbrali 10 fotografij, ki pričajo o tem, da je mladinska fotografska ustvarjalnost resnično izvirna in
kakovostna.
Prav tako še zdaleč ni zaključen Teden ljubiteljske kulture. Ob vrhunskem zaključku 18. maja v Arboretumu Volčji Potok se v kratkem, in sicer 28. in 29. maja, v Slovenski kinoteki obeta še Festival neodvisnega filma, 1. junija pa bo potekala tudi okrogla miza z naslovom »Filmar naj bo!«, posvečena zlasti vprašanjem razmerja med filmsko pedagogiko in filmskim ustvarjanjem.