Jan Pirnat, producent za gledališko dejavnost na JSKD
»Festival je edinstvena priložnost za doživetje mladostne energije«
V organizaciji JSKD bo v Novi Gorici med 17. in 19. majem potekal Festival Vizije – festival mladinske kulture 2024. Kot pravi Jan Pirnat, producent za gledališko dejavnost na JSKD, je tisto, kar dela festival drugačnega od drugih, to, da Vizije najprej pridejo do skupin v lokalnih okoljih. Tudi selektorji imajo pri tem težko nalogo, saj so mladinske gledališke in lutkovne skupine zagotovo najbolj drzne, kar se tiče raziskovanja gledaliških form in estetik.
Festival Vizije velja za najpomembnejši festival mladinske kulture v Sloveniji. Kaj je tisto, kar ga dela drugačnega in posebnega od drugih?
Kar festival dela drugačnega, je, da Vizije najprej pridejo do skupin. V strokovno spremljanem ogledu lahko brez omejitev sodelujejo vse mladinske gledališke in lutkovne skupine. Selektorji si po vsej Sloveniji in tudi v zamejstvu predstave najprej ogledajo na domačih odrih. Izbrane skupine pa imajo priložnost, da se tri dni družijo na festivalu v Novi Gorici, kjer se jim pridružijo mladi filmarji in fotografi. Festival je tako edinstvena priložnost za doživetje mladostne energije, ker je celoten zaključek tedna namenjen prikazu presežkov mladinske ustvarjalnosti.
S kakšnimi izzivi se srečujete v okviru festivala predvsem glede izbora gledaliških in lutkovnih predstav?
Največji izziv je hkrati tudi največja draž festivala. Mladinske gledališke in lutkovne skupine so zagotovo najbolj drzne, kar se tiče raziskovanja gledaliških form in estetik. Selektorji imajo tako težko nalogo, da izbirajo med izvrstnimi izvedbami klasičnih predstav in preizkušanjem sodobnih gledaliških pristopov; predstavami snovalnega gledališča, kjer so predstave v celoti avtorsko delo, gibalnim gledališčem, v tej sezoni tudi avtorskimi muzikali in še bi lahko naštevali. Pri lutkovnih predstavah pa lahko govorimo o izjemno redki produkciji, ki ni namenjena otroški publiki. Mladi lutkarji prav tako naslavljajo teme, ki jih zanimajo in zadevajo, pri tem pa se ne bojijo uporabljati tehnologije in preizkušati materialov.
Je za mladega ustvarjalca, še posebej začetnika, pomembno, da dobi povratno informacijo o svojem delu, morda neke vrste usmeritev za nadaljnje delo?
Povratna informacija je ključna za vsakega ustvarjalca. Gre za preverjanje, ali je bilo sporočilo, ki ga želijo mladi predati, pravilno sprejeto s strani gledalcev. Gledališče omogoča in zahteva živi stik med igralci in gledalci, tako da je to prva povratna informacija: ali smo dosegli gledalca. Selektorji pa skupinam omogočijo tudi strokovno analizo predstave, pri čemer je ključno, da so nasveti oblikovani kot predlogi za izboljšavo, kjer se potem mladi skupaj s svojimi mentorji sami odločijo, kaj v svojo predstavo vključiti v prihodnje. Ko pa govorimo o vizionarjih (to so priznanja strokovne žirije na festivalu), gre gotovo za najpomembnejše nagrade na področju mladinskega gledališča in lutkovnega ustvarjanja.
Že v preteklosti so se pojavljale ideje, da bi se mladinska ljubiteljska ustvarjalnost v okviru festivala povezala s profesionalno. So obrodile sadove?
Ob pogledu na zadnja leta, lahko ugotovimo, da se mladinska ustvarjalnost v okviru Vizij profesionalno povezuje v obliki sodelovanja s profesionalnimi ustvarjalci. Vse več je skupin, ki v svoj ustvarjalni proces povabijo profesionalne gledališke ustvarjalce – ali kot mentorje ali kot svetovalce pri procesu nastajanja predstav. Ne gre samo za društveno okolje, temveč se vse bolj uveljavlja tudi model, ko se v srednješolske gledališke skupine kot mentorji vračajo bivši dijaki, ki so danes profesionalni gledališčniki. Tudi strokovno spremljanje je priložnost, da se mladi srečajo s profesionalnimi ustvarjalci. Ena od idej za prihodnje povezovanje je, da bi po vzoru festivalov iz tujine v spremljevalni program Vizij povabili tudi kakšno zaključno produkcijo študentov iz Akademije.
Kakšen vpliv ima sicer sodelovanje v Vizijah na domačo gledališko in lutkovno sceno v Sloveniji? Vam je znano, ali so morda prav iz tega festivala izšli tudi profesionalni gledališčniki?
Na to vprašanje sem delno odgovoril že pri prejšnjem vprašanju. Sam ne bi rekel, da so izšli iz festivala, temveč iz skupin, društev, dijaških odrov in tudi iz programa ŠtudenTeater, ki je spodbudil nastajanje študentskih skupin, ki sodelujejo na festivalu. Mislim, da tukaj ni prostora, da naštevamo poimensko vseh, ki so jim bile tudi Vizije ena od odskočnih desk ali potrditev njihovega nadaljnjega dela v gledališču. Lahko pa govorimo o nekaterih okoljih, ki so primeri dobre prakse in valilnica bodočih gledaliških ustvarjalcev. Eden izmed njih je npr. tudi letošnji član žirije Voranc Boh, ki je bil s skupino Artizani (Hiša otrok in umetnosti) tudi zmagovalec festivala Vizij.
Festival ima tudi spremljevalni program. Kaj ta ponuja tokrat?
Festival ima tako poln program, ki ga poleg gledaliških in lutkovnih predstav sestavljajo še projekcije iz Filmfreš kategorije in odprtje razstave Fotovizij, da bi za ves spremljevalni program, o katerem razmišljamo, potrebovali še kakšen festivalski dan več. Vseeno pa lahko omenimo, da bo potekal spremljevalni program v obliki delavnic, in sicer: fotografska delavnica Ulična fotografija z mentorico Manco Juvan Hessabi za fotografe, ki so bili izbrani na razstavo, in na festivalu gostimo tudi ekipo Ulični kritiki, kjer se mladi pod mentorskim vodstvom Sama Oleamija mojstrijo v pisanju kritike uprizoritvenih umetnosti. Ne smemo pozabiti niti na sodelovanje z Mostovno, kjer so v preteklosti potekale Rockvizije – v času, ko iščemo nov format za mlade glasbenike, pa imamo tam vsako leto koncert v sodelovanju z Zavodom Masovna. Izbor za Festival, ki bo potekal po celi Novi Gorici – SNG Nova Gorica, Kulturni dom Nova Gorica in tudi Gimnazija Nova Gorica ter Knjižnica Franceta Bevka, ki bo prvič gostila Fotovizije, je že opravljen, strokovna žirija je že pripravljena, letos jo sestavljajo Voranc Boh, Nejc Jezernik in Marina Gumzi, program dobiva končno obliko in čakamo le še obiskovalce, da se pridružijo tej neverjetni masi mladih ustvarjalcev iz vse Slovenije in tudi zamejstva.
Pripravila: Kreativna baza
Foto: Matej Maček