Prvi teden 57. Borštnikovega srečanja v znamenju Mladega gledališča in mednarodne konference Gledališka vključenost – socialna aktivacija
Prvi teden 57. Borštnikovega srečanja v znamenju Mladega gledališča in
mednarodne konference Gledališka vključenost – socialna aktivacija
Maribor – Danes, v ponedeljek, 30. maja, svoja vrata odpira 57. Festival Borštnikovo srečanje, za uvod so organizatorji znova izbrali programski sklop Mlado gledališče, ki bo potekal do srede, 1. junija. Mlado gledališče je del Borštnikovega srečanja od leta 2018, namenjeno pa je usposabljanju pedagoških delavcev in gledaliških profesionalcev za delo z mladimi ter približevanju gledališča novim občinstvom. Po besedah dramaturginje Nike Švab je dolgoročni cilj Mladega gledališča predvsem vzgoja mladega občinstva, letos pa v Maribor prinaša sodobno baletno predstavo 9 v produkciji uveljavljene kanadske plesne skupine Cas Public, intermedijsko lutkovno predstavo Svetlonos v izvedbi slovaške zasedbe Odivo, intermedijski kabaret Mesarica, ki ga je avtor Matija Solcet zasnoval po motivih pripovedke Martin Krpan z Vrha Frana Levstika, intermedijsko prostorsko dokumentacijo performansa Slovenski pasijon Mariborčanke Line Akif in koprodukcijski sprehod Poezija v mestu, ki je nastal posebej za festival, soustvarjajo pa ga štirje mariborski umetniki (Matic Ačko, Larisa Javernik, Maja Lamovšek in Alja Košar) ter dva slovaška (Kristína Chmelíková in Lukáš Kubičina). Kar dva dogodka iz programa, kabaret Mesarica in sprehod Poezija v mestu, bosta letos potekala v javnem prostoru, z njima se festival širi po vsem mestu.
Foto: Damian Siqueiros
Program uprizoritev Mladega gledališča je zasnovan v povezavi z delavnicami in posvetom, bogat in pester program pa bo vodilo okoli trideset uveljavljenih izvajalcev s področja uprizoritvenih umetnosti. Mlado gledališče, ki ga letos na festivalu izvajajo petič zapored, je znova privabilo številne udeležence usposabljanj, številni med njimi so se programa udeležili že prejšnja leta. To kaže na kontinuirano podporo programskemu sklopu Mlado gledališče in potrebo po tovrstnih usposabljanjih.
Gledališče kot metoda socialne aktivacije ranljivih skupin
Festival se med 1. in 3. junijem nadaljuje z večdnevno mednarodno konferenco Gledališka vključenost – socialna aktivacija, ki bo gostila slovenske in tuje strokovnjake iz trinajstih držav Srednjeevropske pobude (CEI). »Gledališče ima veliko možnosti, da prispeva k integraciji, opolnomočenju in destigmatizaciji ranljivih skupin. Uprizoritvene prakse pomembno prispevajo tako k razvoju gledališča z ranljivimi in za ranljive kot tudi v procesu
socialnega vključevanja ranljivih skupin,« je povedala koreografinja Mojca Kasjak in dodala, da se bo konferenca osredotočala na tematiziranje gledališča kot učinkovite in uspešne metode socialne aktivacije ranljivih skupin: »Odpirali bomo številna vprašanja, na primer, ali lahko vzpostavimo kontinuirane pogoje dela za inkluzivno gledališče in profesionalno vključevanje na drugih področjih dela z ranljivimi skupinami in kakšni so
učinki vključevanja? Zanima nas, ali smo pri socialni aktivaciji ranljivih družbenih skupin povsod enako uspešni? Kaj vse je še treba narediti na področju dela z ranljivimi in za ranljive? Je z vstopom v javni prostor stigma invalidnosti lažja ali težja?«
Foto: Nejc Saje
V strokovnem delu programa bodo udeleženci predstavili primere dobrih praks, domači in tuji strokovnjaki z različnih področij – doc. Alenka Vidrih, dr. Jitka Vrbková, Snježana Abramović Milković –, bodo s pomočjo strokovnih in znanstvenih pristopov predstavili svoje izkušnje in raziskave, gledališki režiser Matjaž Pograjc, italijanska invalidna umetnica Chiara Bersani in koreografinja Renae Shadler pa bodo predstavili svoje umetniške prakse. Proces socialne aktivacije z migranti bo predstavila Tanja Završki (Mesto žensk), Nika Škof pa Borštnikov program socialne aktivacije za brezposelne, ki si z ustvarjalnostjo in kulturnim sodelovanjem izboljšajo položaj in okrepijo vključenost na trg dela. Umetniški del programa med drugim prinaša plesno gibalno predstavo KOŽA v izvedbi Rolanda Walterja, nemškega plesalca s spastično obliko cerebralne paralize in Renae Shadler, avstralske plesalke in koreografinje brez invalidnosti. Ta intimni duet ustvarja lastno vesolje, v katerem se lahko dve izrazito različni telesi povsem uravnano zbližata. Iskren odsev današnjega časa pa je predstava Krhkost, v kateri Simon Šerbinek interpretira izbrane odlomke iz istoimenske knjige filozofskih esejev svetovno znanega scenarista in pisatelja Jeana-Clauda Carrièrea, prepletene s premisleki o lastni krhkosti.
Foto: Beat pix with Heart
Konferenca se bo zaključila z javno razpravo, na kateri bodo sodelovale tudi strokovnjakinje iz tujine ter Slovenije, ki se ukvarjajo z vključevanjem ranljivih skupin družbeno življenje, ter predstavnici Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti RS. Javna razprava bo odprla aktualna vprašanja, med drugim, kako inkluzivno umetnost približati ljudem, ki (še) niso njeni uporabniki, ali smo pri socialni aktivaciji ranljivih družbenih skupin povsod enako uspešni ter kaj vse je še treba narediti na področju dela z ranljivimi in za ranljive.