Predstavili tekmovalni program 57. Festivala Borštnikovo srečanje
Predstavili tekmovalni program 57. Festivala Borštnikovo srečanje
»Letošnja festivalska izvedba je pripravljena v polnem obsegu, z vsemi programskimi sklopi, vključno s tekmovalnim programom in tradicionalno podelitvijo festivalskih nagrad, gostili bomo številne tuje in slovenske producente in Maribor bo ponovno epicenter slovenskega gledališkega dogajanja.«
Aleš Novak, umetniški direktor festivala
Maribor – V preddverju Stare dvorane Slovenskega narodnega gledališča Maribor je danes potekala novinarska konferenca, na kateri so predstavili tekmovalni program 57. Festivala Borštnikovo srečanje. Na predstavitvi sta sodelovala Aleš Novak, umetniški direktor Festivala Borštnikovo srečanje in Nika Leskovšek, selektorica tekmovalnega programa. Letošnji Festival Borštnikovo srečanje bo potekal med 30. majem in 12. junijem, festivalski program pa bo poleg vrhunskih gledaliških predstav slovenskih in tujih producentov ponudil raznolik spremljevalni program, ki bo podrobno predstavljen na novinarski konferenci meseca maja.
Foto: Boštjan Lah
V tekmovalnem programu, ki je osrednji del festivala, bo uprizorjenih štirinajst predstav v živo, dve pa bosta predstavljeni na spletu. Predstave je izbrala Nika Leskovšek, selektorica tekmovalnega programa 57. Festivala Borštnikovo srečanje, ki si je v obdobju od 1. julija 2020 do 31. decembra 2021 ogledala 210 gledaliških dogodkov. Kot je zapisala v utemeljitvi izbora, je bilo opaziti trend predstav v upočasnjenem ritmu, s premolki ali celo popolnoma v tišini. »V porastu so na splošno bolj komorne oblike uprizoritev, precej je bilo monodram, solističnih izvedb in avtobiografskih performansov. Inštitucije pa so v začetku nove sezone že tvegale z bolj bombastičnimi, zasedbeno številčnejšimi in vizualno razkošnejšimi produkcijami.« Selektorica je še poudarila, da sezona (in pol), če jo ocenjuje kot celoto, izstopa po kakovosti igralskih stvaritev. »Zaradi dolgotrajnih prekinitev se je namreč čas študija (vlog) podaljšal, s tem pa naselitev v vlogo in čas za celostno izgradnjo detajlov, ki jih je užitek spremljati. To bi vsekakor veljalo obdržati tudi v prihodnje. Posebej me veseli veliko število vidnejših in kompleksnejših ženskih vlog.«
Foto: Klaus Tummers
Kot je povedal umetniški direktor festivala Aleš Novak, sta na oblikovanje programa vplivala dva pomembna dejavnika – še vedno epidemija in z njo povezane prekinitve ter prilagoditve gledališke produkcije ter premik festivalskega termina na pomladni čas. »Novi termin nam narekuje novo obdobje izbora, odslej bo to koledarsko leto. Te okoliščine so narekovale podaljšanje obdobja selekcije tekmovalnega in ostalih
programskih sklopov – zato bo tudi obseg uprizoritev v letošnjem tekmovalnem programu precej večji od običajnega, kar bo prevladujoča značilnost programske podobe letošnjega festivala.«
Sicer pa festival ohranja že uveljavljeno programsko strukturo: »Pričenjamo z Mladim gledališčem in razvojem novih občinstev, nadaljujemo z mednarodno konferenco o gledališkem vključevanju ranljivih skupin ter s študentskimi aktivnostmi, otvoritev festivala bo pospremila izjemna predstava svetovno uveljavljenega koreografa Akrama Khana Outwitting the Devil, nato pa sledijo tekmovalni,
spremljevalni in strokovni program.« Aleš Novak je še pojasnil, da bo Borštnikovo srečanje spet trajalo štirinajst dni, odvijalo pa se bo v SNG Maribor ter na številnih drugih mestnih prizoriščih. »Pričakujemo, da v času festivala ne bo posebnih omejitvenih ukrepov, želimo si, da bodo producenti lahko izvedli načrtovani program, ob tem pa polne gledališke dvorane in navdušeno občinstvo.«
»Izbrane predstave ne kažejo le zrcalne podobe našega trenutnega stanja, ampak se med seboj tudi nezadržno kalejdoskopsko komentirajo. Pa naj gre za razpadanje družinske celice, prikaz njenih disfunkcionalnosti ali nevzdržnega stanja bivanja med štirimi stenami, spopad z osamljenostjo in izoliranostjo sredi skupnosti; opozarjajo na diskriminacijo, nestrpnosti, posledične težave duševnega zdravja, depresije in izgorelosti, z njimi pogosto povezane finančne zagate in hiperprodukcijske pritiske neoliberalnega kapitalizma; obravnavajo podnebno krizo, (posledično) naraščanje problemov množične migracije in dojemanja kulturne integracije, opozarjajo na radikalne posledice nestrpnosti in nasilja zaradi verskih ali ideoloških razklanosti ter kažejo še, slednjič, kako se človeku lastno sovraštvo obrne proti njemu samemu. Predstave tekmovalnega programa omogočajo zastopanost pluralnosti različnih osišč, spodbujajo k dialogu in njegovemu razvijanju, obenem pa sprožajo zavest, da je umetnost tudi pomembna moralna in duhovna opora, način, kako lahko prebrodimo težke bivanjske situacije in jih ugledamo v drugi luči.«
Nika Leskovšek, selektorica tekmovalnega programa 57. Festivala Borštnikovo srečanje