Kulturne in kreativne industrije za trajnostni kulturni turizem
Predstavitev glavnih rezultatov projekta CCI4TOURISM
Sprejet Transnacionalni akcijski načrt projekta CCI4Tourism
Center za poslovni in kulturni razvoj – KEPA je 30. novembra 2022 v Solunu organiziral plenarno sejo za potrditev Transnacionalnega akcijskega načrta mednarodnega projekta CCI4Tourism za ponudbo »kulturnega turizma 4.0« na celotnem jadransko-jonskem območju. Seje, ki sta jo koordinirala zunanja svetovalca centra KEPA Stavros Mantzanakis in Eleftheria Ntonou, se je udeležilo 27 predstavnikov devetih projektnih partnerjev.
Po uvodnem nagovoru Angelike Barakli, predstavnice centra KEPA, in Davideja De Nicolòja, predstavnika vodilnega partnerja projekta, podjetja Tecnopolis STP, sta moderatorja predstavila deset prvotno predlaganih projektnih akcij, ki so jih udeleženci na podlagi učinkovite metodologije dodatno analizirali in nadgradili.
Na plenarnem zasedanju so bile naposled predstavljene vse nanovo oblikovane projektne ideje, ki tvorijo končni nadnacionalni akcijski načrt jadransko-jonskega kulturnega turizma. Akcijski načrt obsega pet akcij, ki zajemajo tako marketinški kot vsebinski vidik kulturnega turizma, ter se obenem naslanjajo tudi na vprašanja digitalizacije, ki je v turistično ponudbo posegla najbolj izrazito:
1. Razvoj regionalnega pospeševalnika kulturno-kreativnih industrij na območju Adrion.
2. Usposabljanje podjetnikov s področja kreativnih industrij za povečanje ekonomske vrednosti njihove ponudbe.
3. Dodeljevanje vavčerjev kooperativnim shemam, ki jih sestavljajo turistična podjetja in ponudniki s področja kulturno-kreativnih industrij.
4. Digitalizacija kulturne dediščine in njena dostopnost širši javnosti.
5. Od navdihujočih nagrad do doživetij neodkritega.
Kot je poudarila zunanja svetovalka centra KEPA Eleftheria Ntonou iz Helenos Consulting, je »glede na trende kulturnega turizma cilj trenutnega akcijskega načrta oblikovalcem politik, gospodarskim subjektom in ključnim deležnikom zagotoviti orodja in konkretna priporočila, s katerimi bodo kulturne in kreativne industrije postale gonilna sila za prenovljeno ponudbo kulturnega turizma«
V zadnjem delu srečanja v Solunu je potekala razprava o drugem pomembnem dokumentu projekta CCI4Tourism, in sicer o Transnacionalni strategiji za krepitev znanj in kompetenc na področju kulturno-kreativnih industrij.
Mreža CAST INITIATIVE
Devet partnerjev projekta CCI4Tourism je ustanovilo mrežo iniciativ za ustvarjalni in trajnostni turizem CAST (Creative and Sustainable Tourism Initiative Network). Gre za skupnost akterjev, ki soustvarjajo ideje za nove poslovne modele trajnostnega kulturnega turizma tako na lokalni kot nadnacionalni ravni. Rezultat novih poslovnih modelov bodo trajnostni kreativni in turistični produkti, ki bodo pospeševalci regionalne gospodarske rasti na eni in promotorji trajnostnih praks na drugi
strani.
Da bi doseglo svoje cilje, je omrežje okrepilo zmogljivosti kreativnih lokalnih vozlišč (t. i. creative hubs), vključenih v projekt CCI4Tourism, saj imajo kreativna vozlišča ključno vlogo pri razvoju podjetniških sposobnosti posameznikov in povezovanju kreativno-kulturnih delavcev. Bodoči, predvsem mladi uporabniki kreativnih vozlišč – mladi podjetniki –, se tako lahko nadejajo sodobnih usposabljanj, treningov, inštrukcij, kakor tudi poslovnih storitev ter zlasti podpore njihovemu
vključevanju v kreativni, kulturni in tehnološki sektor.
Spletno mesto pobude CAST najdete na www.cast-initiative.eu.
Zaključni dogodek projekta CCI4Tourism
V grškem mestu Thessaloniki je 1. decembra 2022 potekal zaključni dogodek triletnega mednarodnega projekta CCI4Tourism, katerega jedro je krepitev podjetniških sposobnosti posameznikov v kulturnih in kreativnih industrijah za valorizacijo kulturne dediščine in razvoj modelov trajnostnega turizma v jadransko-jonskih regijah.
Zaključni dogodek, ki ga je gostil projektni partner KEPA (Solun) in so se ga ob devetih partnerjih udeležili tudi upravičenci projekta in drugi gostje, je ponudil dobro priložnost za predstavitev ključnih rezultatov projekta in pomembnih izkušenj mednarodnih projektnih partnerjev.
Čeprav je izvedbo projekta CCI4Tourism dobršen del časa spremljala pandemija covida-19, so partnerji dosegli vse pomembne cilje projekta. Izvedli so veliko raznolikih dejavnosti in pripravili dva pomembna dokumenta, ki sta zagotovila osnovo za uveljavitev projektnih ciljev, in sicer Transnacionalno strategijo za krepitev znanj in kompetenc na področju kulturno-kreativnih industrij ter Transnacionalni akcijski načrt za ponudbo »kulturnega turizma 4.0« na celotnem jadransko-jonskem območju.
Medtem ko Transnacionalni akcijski načrt sestavlja pet akcij, ki ključnim deležnikom zagotavljajo orodja, s katerimi bodo kulturne in kreativne industrije postale gonilna sila za prenovljeno ponudbo kulturnega turizma, sodijo po besedah Claudie Baracchini iz centra za raziskave in prenos tehnologije Friuli Innovazione (FINN) med prednostne naloge Transnacionalne strategije skupna merila uspešnosti, digitalno in zeleno središče znanja, vključevanje na mednarodni trg ter vzajemno učenje in mreženje.
Claudia Baracchini, Friuli Innovazione Research and Technology Transfer Centre
Claudia Baracchini je ob Transnacionalni strategiji predstavila tudi Smernice za podporo kulturno-kreativnih industrij za turistični trg na območju Adrion, Katarina Sekirnik iz Razvojne agencije Sora (RAS) iz Slovenije in Jano Puškar iz Sklada za evropske zadeve AP Vojvodine (FEP) pa sta osvetlila mehanizem pilotnih akcij, ki se je izkazal kot koristno podporno orodje pri hibridizaciji obeh sektorjev.
Udeleženci zaključnega dogodka CCI4Tourism so se strinjali, da je bil eden izmed ključnih elementov opaznega izboljšanja podjetniških sposobnosti akterjev, ki delujejo na področju kulturnih in kreativnih industrij, ustanovitev lokalnih ustvarjalnih središč (t. i. creative hubs), ki tvorijo mrežo ustvarjalnih središč CAST INITIATIVE. Usmeritve lokalnih ustvarjalnih vozlišč in specializacije delovanja so na zaključnem dogodku projekta predstavili Tamara
Paleka in Branka Nakić iz Agencije za razvoj podeželja Zadrske županije (AGRRA) ter Vladimir Amidžić iz Agencije za razvoj mesta Banja Luka (CIDEA).
Ob CCI4Tourism sta v okviru projektnega podsklopa ADRION potekala tudi dva druga projekta, in sicer EMOUNDERGROUNDS in CREATURES. Partnerji vseh omenjenih projektov so pripravili dokument s priporočili za oblikovalce politik na področju kulturne dediščine ter pristopili k skupnemu memorandum z naslovom »An Adrion Observatory for Culture and Tourism Sectors«.
POMEMBNI LOKALNI DOGODKI V KREATIVNIH HUBIH
AGRRA
Agencija za razvoj podeželja Zadrske županije (AGRRA) je 10. in 11. decembra 2022 v okviru Kreativnega vozlišča AGRRA izvedla vikend delavnico z naslovom Kreativni dialogi. Na delavnici, ki je potekala v Bure Centru v Biogradu na Moru, so se predstavili podjetniki iz kulturnih in kreativnih industrij z območja Zadra, ki jih je agencija AGRRA odkrila preko projekta CCI4Tourism. Podjetniki so pojasnili, kako svoj talent in strast uporabiti za ustanovitev lastnega podjetja.
Kot je povedala Senka Lončar, slikarka iz Zadra, so se podjetniki, ki so sodelovali v projektu CCI4Tourism, »med drugim naučili monetizirati svojo ustvarjalnost«. Tudi Anđela Ledenko Pešut, katere hobi izdelovanja okraskov iz balonov je prerasel v družinsko podjetje, je zadovoljna, da je bila del projekta, ki ga doživlja kot edinstveno priložnost za »srečanje z ljudmi, ki poskušajo isto kot vi in v tem uspejo«.
Drugi dan delavnice je na prizorišču potekala tudi predstavitev opreme za profesionalno produktno fotografijo. Na predstavitvi so bili prisotni vsi zainteresirani podjetniki, ki so želeli priložnost izkoristiti za profesionalno fotografiranje svojih izdelkov.
CIDEA
Dogodek z naslovom Kreativni dialogi je v okviru projekta CCI4TOURISM potekal tudi v prostorih Kreativnega vozlišča 78 v Banja Luki. Na dogodku, ki je poudaril vlogo kulturno-kreativnih industrij pri razvoju turizma, so bili prikazani banjaluški 360° VR filmi in promocijski video o simbolu mesta Banja Luka – čolnu Dayak. Na dogodku so imeli udeleženci priložnost izmenjati tako kreativne ideje, ki bi prispevale k razvoju lokalnega turizma, kot tudi svoje poglede na aktivnosti, ki so že bile
izvedene v okviru agencije CIDEA.
IRI
3ANGLE Hub, pospeševalnik kulturnih in kreativnih industrij, ki deluje v sklopu IRI Centra v Kaštel Novem, je v okviru projekta CCI4Tourism razvil in promoviral dva digitalna izobraževalna programa, in sicer Digital Marketing in How to Code With No Code. Programa sta namenjena posameznikom, ki delujejo na področju kulturnih in kreativnih industrij, uporabljajo pa jih lahko tudi predstavniki drugih sektorjev.
Tečaji so na spletni strani 3angle.org – pod zavihkom E-izobraževanje (https://3angle.org/e-learning/) – na voljo vsem, ki bi radi nadgradili bodisi svoje marketinške veščine bodisi znanje o digitalnih izdelkih. Tečaj digitalnega trženja razvijajo izkušeni tržniki in je namenjen razvoju veščin, ki temeljijo na razpoložljivih digitalnih orodjih ter na napredni spletni promociji in prodaji, medtem ko je tečaj How to Code with No Code uvod v uporabo sistemov brez kode za
razvoj digitalnih izdelkov, kot so denimo digitalni vodniki ali izobraževalne aplikacije.
Do videoposnetkov je mogoče enostavno dostopati: v polje pod želenim tečajem vpišite svoj e-naslov in prejeli boste e-sporočilo z navodili in gradivi.
Stand-up in dan odprtih vrat
V sodobno opremljenih prostorih v mansardi gimnazije v Kaštel Novem je 17. novembra potekal dan odprtih vrat 3ANGLE Huba, ki deluje v okviru Centra IRI. V okviru dogodka so bili predstavljeni tako pretekli kot prihodnji projekti kreativnega vozlišča, kreativni podjetniki pa so bili povabljeni, da se ekipi vozlišča pridružijo pri ustvarjanju inovativnih poslovnih zgodb.
Ob priložnosti je Ana Ban, vodja kreativnega vozlišča, pojasnila, da je Center IRI podporna podjetniška organizacija, ki si prizadeva za krepitev lokalnih, regionalnih in nacionalnih zmogljivosti za raziskave, razvoj inovacij in poslovno rast. Znotraj tega se 3ANGLE Hub osredotoča na digitalizacijo kreativnih industrij ter prireja številne delavnice in seminarje, ki povezujejo lokalne deležnike v kulturnih in kreativnih industrijah.
Ker je namen 3ANGLE Huba ustvarjanje, so organizatorji dan odprtih vrat zaključili ustvarjalno. Svoje aktivnosti so domačinom približali z večerom stand-up komedije v Kmetijski zadrugi Kaštela Coop, kjer so publiko dodobra nasmejali in ogreli Ante Tavizi, Ivica Lazaneo, Josip Škiljo in Tomislav Primorac. Smehu je sledil ples, ki ga je dirigiral DJ Josip Škiljo.